10 Vragen aan Geert

Als intermediair op het vlak van inkoopprofessionals en aanbieder van hoogwaardige inkoopopleidingen heeft Conducto, ruim 13 jaar na haar start in 2005, een brede en vaste klantenkring in (semi-) overheid en bedrijfsleven opgebouwd. In november van dit jaar mochten wij wederom een FD Gazellen award in ontvangst nemen, wat wil zeggen dat Conducto zich tot de snelst groeiende bedrijven van Nederland mag rekenen.

Oprichter en huidig CEO Geert Geertsema vertelt openhartig en gepassioneerd over het ontstaan, de weg die wij hebben afgelegd en deelt graag zijn visie op de toekomst van het inkoopvak.      

1. Waar komt de naam Conducto eigenlijk vandaan?
Conducto is een Spaanse term en betekent Verbindingenlegger.
Ooit werd mij gevraagd wat mijn persoonlijke missie is. Voor mij is dat "Mensen helpen verbinden met zichzelf en met elkaar". Conducto is in 2005 gestart als intermediair, zij verbindt interim inkoopprofessionals (zzp’ers) aan opdrachtgevers. Later, in 2008, is daar de opleidingentak bijgekomen.

2. Kun je iets vertellen over hoe je begonnen bent en waar Conducto nu staat?
Ik ben klassiek begonnen, thuis op mijn zolderkamer. In mijn eentje. Ik werkte daarvoor in loondienst als intermediair bij een gerenommeerde organisatie maar ervaarde altijd al een drang naar zelfstandig zijn. 
In die tijd was het werken met zzp’ers nog een beetje ‘eng’. Die stonden achter in de kaartenbak... Ze werden vaak niet serieus genomen, er was geen echt contact, geen samenwerking en dát wilde ik anders doen. Ik wilde een verbinding op basis van samenwerking. Ik kende al wat zzp’ers en organisaties en heb heel snel een netwerk op kunnen bouwen. Heel simpel eigenlijk. Maar alles ging anders dan bij andere bureaus: de marges waren reëel, we werkten met elkaar op basis van gelijkwaardigheid en vertrouwen. Geen wurgcontracten. Mensgericht. Misschien heb ik destijds veel geld laten liggen maar het gaf veel meer voldoening om op een prettige manier samen te werken en de gunfactor was groot. 
Mijn eerste klanten zaten in het bedrijfsleven, de industrie, veel banken en ook wat overheden. En daar begon het mee, wát overheden. Inmiddels zitten daar onze grootse klanten en ook binnen de opleidingentak richten we ons voornamelijk op (semi-)overheden.

3. Conducto Inkoopopleidingen bestaat 10 jaar, een jubileum. Hoe is dat begonnen?
Twee professionals waar ik veel contact met had (en heb), Bonnie Epema en Maarten Rooderkerk, gaven wel eens inkoopcursussen en trainingen. Dus toen een ziekenhuis de vraag stelde of Conducto een cursus kon verzorgen over inkoop en aanbesteden, heb ik Maarten en Bonnie benaderd en daar rolde de eerste Conducto training uit: een 1-daagse incompany over Europees Aanbesteden. Daarnaast ontstond bij een grote gemeente de behoefte aan het professionaliseren van de inkoopfunctie én er bleek weinig kennis te zijn over het vakgebied van aanbesteden bij het vaste personeel. 

Ik vind leuk om iets te bouwen dat nog niet bestaat en wist via mijn betrouwbare netwerk van zzp’ers wat er speelde in de markt. Er was wel een grote en bekende aanbieder van inkoopopleidingen actief maar zij richtten zich voornamelijk op het bedrijfsleven. Wij zagen een nichemarkt in overheidsland. En zo kwam eigenlijk alles bij elkaar.

Samen met Bonnie en Maarten en ook Suzanne Brackmann, Peter Streefkerk, André Wolterink en Odette Strik hebben we toen in 2008 het fundament gelegd voor Conducto Inkoopopleidingen.
Na menig doorontwikkeling en het behalen van allerlei erkenningen (denk aan CEDEO, CRKBO, CPION, ISO 9001 en ISO 14001) verzorgen we inmiddels diverse officiële post-hbo registeropleidingen. Als enige in Nederland. Naast kennisopleidingen bieden we ook andere vormen van ontwikkeling aan, zoals trainingen in vaardigheden en alumni-dagen, omdat ook daar veel behoefte aan is. Zo reageren we eigenlijk altijd op de vraag uit de praktijk. Dingen ontstaan organisch.

4. Hoe zou je jullie bedrijfscultuur omschrijven?
Alles draait om samenwerking. Zowel richting opdrachtgevers als zzp’ers. Wij zijn bijvoorbeeld transparant over tarieven en onze marges en denken samen na over win-win situaties op langere termijn. Wij zijn mensgericht, kennen onze zzp’ers persoonlijk en zijn betrokken bij onze deelnemers aan opleidingen.
Het vakgebied van inkoop en aanbesteden is heel blauw: gericht op regels, voorwaarden en dichtgetimmerde constructies en contracten. Wij zijn dat juist niet. Ons motto is "Liefde geven, liefde krijgen". Wij werken op basis van vertrouwen en gelijkwaardigheid. En dat krijg je altijd terug.

5. Waar ben je bijzonder trots op?
Op veel dingen eigenlijk…, de drie belangrijkste:
- Op onze manier van samenwerken waarbij we bogen op vertrouwen en gelijkwaardigheid.
- Op de bijdrage die we hebben geleverd en leveren aan het vak van inkoopprofessional door het bieden van hoogwaardige inkoopopleidingen en trainingen.
- Op een initiatief als de SROI (Social Return on Investment) waarbij we mensen in een werkeloosheidssituatie middels het bieden van een opleiding en/of werkervaringsplek binnen ons relatienetwerk weer kans op een mooie job geven. Not-for-profit. Ja, daar word ik heel erg blij van.

6. Kun je ook een minder succesvol moment met ons delen?
Wij hebben een spend-analyse-tool gebouwd. Absoluut een goed product maar ICT is gewoon niet onze core business.

7. Wat voor een soort ondernemer ben jij Geert? Wat drijft jou?
Ik wil graag iets creëren wat er nog niet is. Ik wil het verschil maken. Als ondernemer komen er vele vragen en verzoeken op je af maar ik doe iets heel erg goed of niet. Ik werk graag samen met professionals die zelfstartend zijn en echt verstand van zaken hebben. Ik ben geen regulerende manager, zet wel de koers uit maar het loopt in principe zonder mij.

In mijn vrije tijd ben ik yogaleraar en ik mountainbike graag. Ik houd van beweging, balans vinden. Zowel geestelijk als fysiek. Ik lees graag inspirerende boeken, volg seminars. Doe wat vrijwilligers- en bestuurswerk.

8. Wie of wat zijn jouw inspiratiebronnen en in hoeverre neem je die mee in de bedrijfsvoering?
Een grote inspiratiebron is Steven Covey. Ik heb al zijn opleidingen en trainingen gevolgd en leg deze als lat langs (management)beslissingen. Met als belangrijkste les “Eerst begrijpen, dan begrepen worden”. Ego aan de kant en echt eerst begrijpen. Dat maakt alles zachter.   

Als puber was Marco van Basten mijn grote held. Ik voetbalde dagelijks urenlang op modderige veldjes en zoek nog steeds fysieke uitdagingen op. Vroeger wilde ik graag winnen, gaf nooit op. Inmiddels heb ik geleerd om ook los te durven laten.
Ondernemerstechnisch is Richard Branson een inspiratiebron omdat hij zijn eigen weg durft te gaan. Dingen doet buiten de gebaande paden. Dat herken ik wel.
Ik ben fan van wielrenster Annemiek van Vleuten en schaatsster Ireen Wüst. Sportvrouwen. Ik hou van de rebellen, die tegen de stroom in hun eigen gang gaan.

En niet te vergeten: Joop. Joop, nu werkzaam bij Conducto, was destijds directeur bij Randstad Interim Kader en heeft mij toen aangenomen. Daar heb ik het vak geleerd van intermediair. Hij liet mij volledig vrij en was benaderbaar. In tegenstelling tot de leidinggevenden in het bankwezen waar ik uitkwam, was Joop écht en betrouwbaar. Veilig. Joop heeft mij inspiratie gegeven over leiderschap. En nu werkt hij dus met mij en dat vind ik prachtig. Wat een eer.

9. Conducto heeft een FD Gazellen 2018 award gewonnen, wat betekent dit voor jullie?
Het betekent een bevestiging dat onze manier van werken goed in de markt ligt en dat mensen het waarderen. Het is een proces van jaren geweest om hier te komen. We hebben ook moeilijke tijden gekend maar we zijn doorgegaan. We hebben alle kansen om blijvende waarde toe te voegen.

10. Welke ontwikkelingen in het inkoopvak staan ons nog te wachten en wat is jouw kijk op de toekomst?
We moeten vooral de menselijke maat niet vergeten en Inkoop en Verkoop moeten veel meer naar elkaar gaan luisteren. Leer elkaar kennen. En blijf pragmatisch, het gaat om belastinggeld, dus wees er wijs mee. De overheid is de grootste opdrachtgever van Nederland en als zij het goede voorbeeld geeft, als aanjager van innovatie en duurzaamheid, dan gaat het vanzelf de keten in.

Steeds meer vrouwen gaan het vak uitoefenen. Zij hebben kwaliteiten aan de sociale kant, zijn meer gericht op samenwerken. We zien het terug bij de deelnemers aan de opleidingen en het zal voor het vakgebied uitstekend zijn. Ik wens dat het wat zachter wordt. Minder knokken, meer samen.

Er komen nieuwe leervormen. Meer netwerken, meer sessies, ronde-tafel-gesprekken, meer e-learning. Het klassikale stuk blijft wel maar de mix wordt anders. Laten we meer verbinden en van elkaar leren.

Als laatste wens ik ons minder regels toe. Inkopers mogen zich meer bewust worden van hun kwaliteiten als mens zodat ze zich minder achter de regels hoeven te verschuilen.